9.1.2015

Chapter 1.

Moiks!

Olen Marina ja lähin vuosi sitten Jyväskylästä opislemaan Lohjalle (don't ask why, kuulin koko paikasta haun aikana?) liiketaloutta. Tässä sitä sitten ollaan ja enpä ole katunu, mahtavia ihmisiä täälläkin.

Joskus yläasteen aikoihin kuulin ja innostuin vaihto mahdollisuuksista ja siitä saakka olen unelmoinut pääseväni kokeilemaan opiskelua muuallakin kuin Suomessa. Päästyäni ammattikorkeeseen, ensimmäinen asia mistä otin selvää, oli että onko mahdollista suorittaa vaihto. Päätin, että nyt on pakko kerätä rohkeutta ja uskaltautua lähtemään yksin täysin vieraaseen maahan.

Onneksi minulla kävi sellainen säkä, että tapasin ihanan Hempsukan, jolla oli sama unelma/tavoite, eli päästä vaihtoon. Jotenkin päädyttiin siihen, että haetaanpa samaan paikkaan! Ei vitsit, oon niin iloinen saatuaan tälläisen mahtavan matkakumppanin. Toivottavasti Henna on samaa mieltä minusta ja kestää minua sen kämppiksenä ne kuukaudet :D

Lähdemme siis Skotlantiin tammikuun lopussa, kaupunkiin nimeltä Paisley. Pian istutaan ihan erilaisessa ympäristössä, suu auki koittaen saada selvää Skotlannin murteesta. No mutta, ollaan toistemme tukena niin eiköhän se siitä.

Välillä mietityttää että tuleekohan sitä pärjäämään ja välillä sitä melkein tärisee innostuksesta. Sitä vain miettii mitä kaikkea tullaan näkemään ja kokemaan! Uusia kokemuksia, uusia tuttavuuksia ja ystäviä.... Opiskelemaanhan sitä ollaan menossa, mutta uskoisin että on tulossa paljon seikkailuja. Suomea tulee tietty ikävä, mut aika kulkee hyvin nopeasti!


Ikävä tulee! Mut hei, me tullaan takas.




                                                                                                                                       -Lady Marina

-------------------------------------------------------------------------

Moikka vaan kaikille !

Olen siis Henna, tuun tuolta Turun suunnalta alunperin. Lohjan Laureaan päädyin ihan sattumalta opiskelemaan, koskaan kuullukkaa koko paikasta mitään ja yhteishaussa sitten päätin, et "kuulostaa iha kivalta, vois hakee !" Ja täällä sitä ollaan... :D

Mulla on aina jotenkin ollut takaraivossa sellainen tunne, et tahon kokee tän vaihto-oppilasjutun. Siitä asti, kun lukiossa kamut selitti omasta kielikurssistaan, mä kiinnostuin. Siitä lähtien siis kai on tämä ollut yhtenä haaveena, joka on käymässä nyt toteen ! Mä en varmaan ikinä ois uskaltanut tätä harppausta ottaa kohti tätä haavetta, ellei tää yks hyväksi ystäväksi kehkeytynyt Marina olis kans ollu ihan innoissaan tästä vaihtojutusta. Ja mä sitten päätin, että helkkari täällä eletään vaan kerran ja pistettiin hakupaperit menemään. Oltais haluttu tosiaan Iso-Britanniaan, mutta Skotlanti oli lähin vaihtoehto, joten päädyttiin siihen. Mennään siis kaupunkiin nimeltä Paisley, joka on aivan Glasgow'n juuressa.

Mitä mä odotan tältä vaihtoajalta ? No, sitä että on hauskaa ja saan uusia tuttavuuksia eri puolilta maapalloa. Tää avartaa varmasti todella paljon mun pientä maailmaani, joten odotan jo innolla tätä reissua ! Mä toivon, ettei Marina tuu kyllästymään muhun ihan totaalisesti tuolla, koska mitä luultavimmin ainakin aluksi aion siinä roikkua aikast paljon... Sori hemmo. :D Onneks oon siisti ihminen !

Mua vähän pelottaa tässä se, kun ollaan tosiaan neljä kuukautta poissa täältä tutusta ja turvallisesta Suomesta, että miten ihmeessä mä pärjään. Kuitenkin tuo nelisen kuukautta on pieni aika, ja mitä luultavimmin menee todella nopeasti. Päällimmäisenä fiiliksenä on ilo ja riemu, päästään opettelemaan vähän Skotlannin murretta ! :D Mitenköhän me siitä selvitään...

Pidemmittä puheitta, tervetuloa lukemaan meidän seikkailuistamme ja toivon mukaan tykkäätte ! :)





- Lady Henna

P.s. Saatan päivittää (ja mitä todennäköisimmin päivitän) myös omaan blogiini vaihtoajan juttuja. Oman henkilökohtaisen blogini löydät täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti